Strikker til Henriette og andre kommende nurk/nurkiner =)

Denne jakka kjøpte jeg garn til å strikke til Henriette før jeg dro sørover i mars. Den ble ikke strikket på, og jeg tenkte at kanskje jeg har strikket nok til henne i denne omgang da... Men da hun ble født og jeg fikk bilder, så kom all insiprasjon tilbake, og klart Henriette må få et sommersett i bomull fra tante Jenny ;)

Denne omslagsjakka er fra et Sandnes baby-hefte, og den er opprinnelig strikket i Lanett, men jeg tok sjansen på å teste hvordan det fungerte i Mandarin Petit. Synes foreløpig det ser veldig bra ut. Str 3 mnd, pinne 3.

Kjøpte 4 nøster i to forskjellige, men matchende farger, og har hørt mange anbefale "little sisters dress", så tenkte det passet å strikke en liten kjole til omslagsjakka. Den er altså også str 3 mnd, strikket på pinne 3 og i Mandarin Petit. Superlett men effektfull kjole å strikke! Heklet en liten bølgekant på nede og fastmaskekanter rundt andre åpninger, og fant et par søte, blanke knapper i knappehaugen min ;)

Slik ble det sammen... Nå skal Henriette få pynte seg!!!

Dette er resultat av garntesting; Dale Royal Alpakka. Eeelsket garnet, så det blir nok ikke siste "plagg" i dette garnet. Ganske dyrt (48,- for 50 gr), men veldig drøyt. Brukte akkurat 1 nøste på den voksne lua. Begge oppskriftene er fra Drops, og begge luene er opprinnelig strikket i fabel, så mine versjoner er sikkert littegranne større. Babylua er, etter oppskriften, str 3-6 mnd, og voksenlua M-L, akkurat passe til meg :)

Restegarn fra forrige Ivanhoe-jakke, en liten brun rest. Dette er en lue fra nøstebarnsboka, og strikket i dobbel baby-ull. Heklet en liten picot-kant på, og pyntet med en heklablomst. Lua har ingen mottaker, da den er for liten til Henriette når det blir så kaldt at denne skal i bruk, men det kommer så mange babyer ila høsten av den skal nok få en liten eier etterhvert :D

Denne lua/kysen har jeg lenge hatt lyst til å strikke, synes den er sååå fin! Det er også en Drops-oppskrift, og den er opprinnelig strikket i Drops Alpacka. Jeg har strikket den i Dale Babyull, str 3-6 mnd eller noe i den duren. Tror den blir til Henriette, for den ble jeg så fornøyd med :) Blir flere slike, de er jo supersøte!! Og så lette og kjappe å strikke!

Jeg likte så godt Ivanhoe-oppskriften (link til frk. Badegakk sin blogg m/oppskrift i forrige innlegg), at jeg fikk lyst til å strikke en versjon til. Denne gangen testet jeg bomull, nærmere besteme Mandarin Petit. Jakka ble da noe større, både mht tykkelsen på garnet og sigen i bomullen, så vil tro denne jakke er mer str 12/18 mnd. Jeg liker både garnet og oppskriften, men skulle kanskje gått ned på pinne 2,5, kanskje hadde jeg fått litt mer hold i det da...

Ellers går dagene med til jobbing på min nye jobb i hjemmesykepleien, som jeg trives aldeles fantastisk i! :) I tillegg teller jeg dager til jeg skal reise ned og hilse på niesa mi som jeg har ventet på... Nå har hun kommet, og jeg skal nedover den 19. mai, så da venter en laaaang (14 timers-) togtur, altså masse strikketid på meg. Da tar jeg en langhelg, og skal endelig få holde og kose på lille nurket! Gleeeeeder meg!!! <3 <3 <3

10 kommentarer

- F l o w e r l o v e r

05.mai.2011 kl.01:34

God natt! Håper du har hatt en kjempefin dag :-)

ANNIKA

05.mai.2011 kl.08:01

Det var utrolig nydelig alt du har laget Jenny:) Du er såååå go:D

05.mai.2011 kl.11:02

Så mye nydelig babytøy du har laget

bestemor

05.mai.2011 kl.11:27

Så mye fint du har laget til lille Henriette. Hun kommer til å bli en velkledd frøken etterhvert :)

Torunn

05.mai.2011 kl.13:19

Så mykje flott du har strikka! Nydeleg!

Frk.Badegakk

05.mai.2011 kl.16:02

Så fin denne ble også! Gøy å se når folk tester ut ulike typer garn!=D Men så vidt jeg har skjønt så er nok jakka nærmere 12 mnd enn 6mnd slik jeg opprinnelig trodde...=P Sånn kan det gå når man ikke har peiling på bebiser=P

Frk.Badegakk

05.mai.2011 kl.16:03

Forresten så var alt babytøyet du har laget nydelig! Jeg ble bare så opphengt i Ivanhoe fordi jeg er så egosentrisk...=P Ynnskjyld!

Beate Kvammen

05.mai.2011 kl.17:57

Hei, hyggelig å møte deg på tirsdag :)

Har ikke vært innom bloggen din på ett år, men kom over den etter en tur innom uformelt. Så utrolig mye fint du lager! Spesielt den kjolen og jakken.

-Beate-

Laila

06.mai.2011 kl.21:58

Så mye nydelig babytøy du har strikket :-)

snuppesnella

09.mai.2011 kl.22:14

Ååååå så mye fint du har strikket !

Flott blogg du har, som jeg legger under mine favoritter.